Handlingsveileder NIVÅ 1

Klikk her for å komme direkte til de ulike nivåene: 

Nivå 0    Nivå 1     Nivå 2      Nivå 3 

 

Samarbeid med familien og tiltak i egen tjeneste

                                                                                                                               

Nivå 1 beskriver prosessen og arbeidet med å gjennomføre tiltak i en tjeneste. Dette er "internt arbeid" i samarbeid med bruker og foresatte.
Husk at all dokumentasjon skal lagres i Sikker Sak.
STEG 1: Konkretiser undringen/problemstillingen

Konkretiser undringen. Bruk verktøyet Hvordan lage en konkret bekymring (DOCX, 35 kB).

Før opp forslag til tiltak. Drøft dette med nærmeste leder. Benytt logg ved behov. 

All dokumentasjon arkiveres i Sikker Sak.

Hvis saken gjelder skolefravær, benytt Handlingsplan ved bekymringsfullt fravær (PDF, 423 kB)

STEG 2: Kontakt med foresatte

Gjør gode forberedelser til samarbeidsmøtet med foresatte. Tips til gjennomføring av møter (PDF, 105 kB).

Deltakere i møtet er pedagogisk leder/kontaktlærer og/eller enhetsleder (den som holder i saken) sammen med foresatte. Barn er med der det er aktuelt. 

Gjennomfør møtet med foresatte og ev. barn. Legg til rette for en god arena som skaper felles forståelse for innholdet i undringen/bekymringen, og sammen blir dere enige om konkrete mål og tiltak internt på enheten. Dette skrives i et møtereferat som lagres i Sikker Sak. ( Møtereferat mal (DOCX, 32 kB))  Referatet gjøres tilgjengelig for foresatte. 

 

 

 

STEG 3: Iverksetting av planlagte tiltak

Tiltak gjennomføres i tråd med de avtalene som er gjort. Dette kan inkludere å innhente kompetanse/drøfte anonymt med eksterne samarbeidspartnere. Dokumenter tiltakene og arkiver i Sikker Sak.

 

Forbered evalueringsmøte. 

STEG 4: Evaluering av tiltak

Foresatte, barnehage og eventuelt barn evaluerer tiltak. Skal tiltak videreføres, justeres eller utvides? Evalueringsskjema tiltak (DOCX, 31 kB)

Vurdere/begrunne behov for bistand fra/i samarbeid med andre instanser. Eks. PPT, helsestasjon, NAV

Evalueringen gjøres av pedagogisk leder/kontaktlærer, enhetsleder og foresatte i et samarbeidsmøte. Barnet har rett til å si sin mening i alt som vedgår det. Barnets mening skal tillegges vekt. Avklar hvem som har ansvar for å snakke med barnet.

Dersom flere samarbeidspartnere allerede er involvert, skal disse være med i møtet. 

STEG 5: BESLUTNING

Med utgangspunkt i evalueringen som er gjort, må det fattes en beslutning om veien videre. Det er tre mulige utfall av evalueringen: 

1. Tiltakene har hatt ønsket effekt, og det er ikke lenger grunn til å uroe seg. Takk for samarbeidet, og minn foresatte og  barnet/ungdommen om at de alltid er velkomne til å be om hjelp dersom de skulle trenge det. 

- Saken avsluttes med et Avslutningsnotat (DOCX, 29 kB) og arkiveres i Sikker Sak.  

 

2. Tiltakene har hatt effekt, men målene er ikke nådd. Arbeidet fortsetter på egen enhet

Eller

Tiltakene har ikke gitt ønsket effekt, men det er flere mulige tiltak som kan settes inn på egen enhet

- Gå tilbake til nivå 1 - steg 3. 

 

3. Tiltakene har ikke gitt ønsket effekt. Dere har behov for hjelp fra andre tjenester og videre innsats. 

- Vurder aktuelle samarbeidspartnere og inviter til samarbeidsmøte på Nivå 2 

 

VIKTIG: Innhent samtykke fra foresatte til å involvere eksterne samarbeidspartnere.  Felles samtykkeskjema (DOCX, 36 kB) som arkiveres i Sikker Sak.

 

Husk at barnet har rett til å si sin mening i alt som vedgår det. Barnets meninger skal tillegges vekt. Avklar hvem som har ansvar for å snakke med barnet i forkant av evaluering av tiltakene.

 

Foresatte vurderer sammen med de andre i samarbeidsmøtet hvorvidt koordinerende enhet skal meldes og om det skal utarbeides en Individuell plan (IP).

Beslutningen tas sammen med foresatte. ​

 

Nivå 3: Beskriver mer omfattende tverrfaglig samarbeid mellom flere tjenester

Nivå 2: Beskriver enkelt tverrfaglig samarbeid mellom fortrinnsvis to tjenester

Nivå 1: Beskriver innsats innenfor hver enkelt tjeneste

Nivå 0: Avklarer om det er grunn til bekymring. 

 

 

Tips til faglig støtte
Selv om disse sidene er rettet mot foreldre, er det gode tips for oss ansatte også
Foreldrehverdag.no
Littsint.no
snakkemedbarn.no – Øv deg på samtaler med barn og unge
https://www.jegvet.no/ ​