Samhandlingsmodell individnivå

Brukermedvirkning

Brukermedvirkning på individnivå innebærer at tilbudet til barnet og familien tilpasses best mulig ut fra deres reelle behov. Barnet og familien deltar aktivt i planlegging, gjennomføring og evaluering av tiltak.

Medvirkning på individnivå

 

Det viktigste i møtet mellom bruker og hjelper er god kommunikasjon. Dette fordrer at begge er åpne og lydhøre for hverandre. Når noen trenger hjelp til å mestre hverdagen er det noen få, men viktige momenter å huske på for at den som skal hjelpe og den som trenger hjelp sammen skal kunne finne fram til de beste løsningene. Disse momentene inkluderer:

 

  • å bli tatt på alvor
  • å bli behandlet med respekt
  • å føle tillit og trygghet
  • å få riktig hjelp når behovet er er der

 

Det er også viktig at hjelperen har evne til å lytte, samt være et medmenneske i møtet med brukeren.

 

På individnivå har en brukermedvirkning på følgende måte:

 

  • Utviklingssamtaler i skoler
  • Elevsamtaler i skoler
  • Foreldresamtale i barnehage
  • Barnesamtaler i barnehagen
  • Samarbeidsmøter
  • Ansvarsgruppemøter
  • Samtaler med skolehelsetjenesten
Dokumentasjon og evaluering

Dokumentasjon i individsaker

I en hver sak skal alt relevant arbeid og møtevirksomhet dokumenteres. Jobben som gjøres skal også evalueres jevnlig for å sikre at man gjør de rette tingene til rett tid. 

Vi arkiverer barnemappene i Visma sikker sak. All relevant dokumentasjon og er tilgjengelig for alle parter, eksempelvis handlingsplaner, møtereferater, Individuelle utviklings-/opplæringsplaner etc.

Evaluering

Tiltakene og arbeidet som gjøres i individsaker skal jevnlig evalueres for å sikre at det gir ønsket effekt. Evalueringen skal dokumenteres gjennom referater. Handlingsveilederen er en samhandlingsveileder med sterkt fokus på medvirkning fra barnet/ungdommen og foresatte. Gjennom veilederen er alle brukere delaktig i prosessene, og selvsagt også i evalueringsarbeidet. I handlingsveilederen drøftes tiltak som er gjort og om de har hatt effekt eller ikke. Videre drøftes eventuelle nye tiltak i samråd med bruker/foresatte.

Identifikasjon av utsatte barn og unge